Železniční viadukt – zajímavá technická památka nedaleko Ivančic

4. září 2014 v 9:32 |  CESTOVÁNÍ PO ČESKÝCH ZEMÍCH

Bránický železňák, Ivančický viadukt, různé názvy má pozůstatek kdysi velkolepé technické stavby, kterou lze objevit asi tři kilometry jihovýchodně od města Ivančice.


Viadukt byl vybudován v letech 1868-1870 přes údolí řeky Jihlavy jako součást nově budovaného železničního spojení Brna s Vídní. Do provozu byl slavnostně předán 15. září 1870. Most o celkové délce 370 metrů byl rozdělen na 6 polí. Patrně nejvýznamnější stavba na výše uvedené železniční trati spočívala na pěti ocelových příhradových pilířích s kamennými patkami a na každé straně na zděné podpěře. Největší výška nad údolím činila 42,7 metru. Investorem byla C.k. rakousko-uherská státní železniční společnost a náklady stavby činily 702 tisíc zlatých. Vlastní konstrukce mostu byla zhotovena ve francouzsko - belgických železárnách a strojírnách. Zajímavý vzhled pilířů tohoto významného technického díla a podíl francouzských strojíren na výrobě vede občas k úvahám, zda se na jeho návrhu nepodílel Gustav Eiffel. Jedná se patrně pouze o spekulace, jelikož žádný důkaz o tomto neexistuje. Ke stavbě viaduktu a železniční trati se vztahuje ještě jeden zajímavý údaj. Poprvé zde byl v rámci Rakouska-Uherska použit při ražbě tunelů dynamit.


Patrně se při návrhu nebo realizaci něco zanedbalo, jelikož se již v roce 1876 objevily v konstrukci mostu poruchy. Tudíž byly v roce 1892 vyměněny pilíře, respektive do původních litinových byly vestavěny nové železné z válcovaných profilů. Takto most sloužil až do 70. let 20. století. Nejprve se uvažovalo o celkové rekonstrukci viaduktu, ale nakonec bylo rozhodnuto o vystavění nového železničního mostu v těsné blízkosti původního, což se uskutečnilo v roce 1978. Poslední vlak přejel po starém viaduktu 9. 11. 1979 v 7 hodin a 2 minuty. Ještě téhož dne byla železniční doprava převedena na nový most.


Původní viadukt byl ponechán na svém místě, ale nikdo se o něho asi nestaral a tak chátral. V roce 1991 musela být tudíž rozebrána jeho první část a další demontáž následovala o osm let později. Torzo mostu, které se dochovalo do dnešních časů a je v majetku města Ivančice, představuje jeden pilíř, jedno celé pole, část druhého pole a jedna opěra. Při bedlivém průzkumu by mohl ještě člověk objevit v trávě zarostlé kamenné patky pilířů. V roce 2000, kdy by viadukt slavil 130. výročí uvedení do provozu, byl pozůstatek mostu vyhlášen za technickou památku.


Dnes tady vede železniční trať č. 244 z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou a dále. Nebližší železniční stanice má název Moravské Bránice. Autem lze přijet po silnici č. 152, která vede z Ivančic do obce Moravské Bránice a zastavit přímo pod viaduktem u mostu přes řeku. Pěšky může člověk putovat po červené turistické značce po pravém toku řeky Jihlavy z Ivančic do Dolních Kounic.


Kdyby se vydal člověk po zmíněné červeně značené cestě do města Ivančice, neměl by minout rozhlednu Alfonse Muchy (na Réně), odkud jsou krásné výhledy na město:http://www.turistika.cz/mista/rozhledna-alfonse-muchy-na-rene-na-okraji-mesta-ivancice

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.