PUTOVÁNÍ PO OSTROVĚ TENERIFE - BŘEZEN 2005 - II.část

15. listopadu 2009 v 18:59 |  PUTOVÁNÍ PO SVĚTĚ

Neděle 6. března 2005

Meteorologické údaje v 7 hodin a 30 minut (měřeno venku u informačního střediska El Portillo)
Teplota- 7 °C

Vstáváme v sedm hodin a třicet minut, balíme věci, prohlížíme okolí a fotografujeme. Ve čtvrt na devět se vydáváme na cestu. V půl deváté je přestávka na snídani. Poté pokračujeme a před jedenáctou hodinou schováváme velké batůžky do křoví a dál jdeme pouze s malým batohem. Okolo poledne se již dostáváme na sníh, který je na místní poměry v nezvykle velkém množství. Nachází se již okolo výšky 2.400 m.n.m. Vrstva sněhu také není zanedbatelná, někteří turisté zde sjíždějí svahy na igelitových pytlích nebo deskách, dokonce jsme zahlédli i stopy po prkně.
V těchto místech také vidíme slavná "Teidská vejce" Huevos del Teide, obrovité kulovité útvary ze ztuhlé lávy o průměru až pět metrů v počtu asi 30 kusů, které se rozprostírají na ploše čtyř kilometrů čtverečných. Není na světě tolik zřetelných pozůstatků vulkanické činnosti jako v obrovité kaldeře Las Cañadas na ostrově Tenerife. Jedním z nich jsou tyto mohutné lávové koule na úpatí Pico de Teide, které se kdysi dávno dokutálely až sem po výbuchu sopky. V létě je jejich černá barva v silném kontrastu se světle béžovou pemzou v podkladu. My je však nacházíme usazené ve sněhu jako rozinky na šlehačkovém dortu. Ve třináct hodin jsme na rozcestí ve výšce 2.650 m.n.m.. Zde potkáváme lidi s mačkami, kteří jdou od chaty Refugio de Altavista nebo možná až z vrcholu. My se vydáváme kousek do kopce asi až do výšky 2.900 m.n.m., kde se rozhlížíme po kraji. Nejsme sami, kdo si kousek vyšlápne a poté se vrací. Sníh je v tuto hodinu od slunka rozehřátý a dá se v něm chodit. Ale o pár stovek metrů výš to bude asi horší a při sestupu v podvečer by to už nemuselo být vůbec růžové. Na místě naší dnešní "konečné" se nabízí úchvatný výhled na pláně Caňadas a na hřebeny jižního okraje centrální kaldery, které vystupují za Montaňa Blanca. Prohlížíme si tudíž místa, kde se konal náš včerejší výlet. Další naše pohledy směřují na sever ke vzdálené hradbě Riscos de la Fortaleza, která se částečně skrývá za lávovými valy. Její osazení do mrakového polštáře dává tušit možnost hezké fotografie při sestupu. Na východě, za observatoří Izaňa, mizí hřeben Cumbre Dorsal v mracích, halících pobřeží celého ostrova.
Fotografujeme a poté se obracíme na sestup, jelikož nám letos tato hora není příznivě nakloněna. Po zpětném sestupu na rozcestí pokračujeme kousek po zasněžené vozové cestě směrem jižním a navštěvujeme ještě kopeček s názvem Montaňa Blanca ve výšce 2.750 m.n.m. A poté už jenom z kopce dolů. Cestou sjíždíme v botách po sněhu. Je to báječný zážitek, který asi jen tak někoho na Tenerife nepotká, jelikož tolik sněhu zde opravdu nebývá každý rok. Pozorujeme také sluncem ozářenou hladinu mraků pod námi. V patnáct hodin se s Láďou shodujeme, že je nejvyšší čas postavit si sněhuláka. Po chvilce se dobrá věc podařila. Sněhuláček Tenerifáček sice nebyl velký, ale byl to jediný sněhulák, kterého jsme letos na Tenerife potkali.
Dále sestupujeme po stejné cestě, po které jsme přišli. Batohy jsou také na místě, kde jsme je zanechali a dokonce ani nikdo náš úkryt nenavštívil. K lavičce, která se nachází nedaleko od našeho snídaňového místa, přicházíme v sedmnáct hodin a dvacet minut. Zde se oblékáme, přebalujeme věci a obědovečeříme. Také plánujeme, co teď a co potom. V osmnáct hodin a čtyřicetdva minut zapadá v tomto místě slunko a my pokračujeme dál. Okolo sedmé hodiny zkoušíme na silnici stopovat, ale vzhledem k tomu, že se stmívá, nenacházíme u řidičů pochopení. Je také pravda, že se auta vracejí po celodenním výletě a většinou jsou obsazená. Před půl osmou jdeme tudíž na nám již dobře známé noclehové místo u informačního střediska a po osmé uleháme.
Cesta pešky po trase El Portillo - Huevos del Teide - kousek po výstupové cestě - Montaňa Blanca - El Portillo (a zpět stejnou cestou)
Vzdálenost...17 km
Čas cesty10 hodin a 30 minut
Převýšení950 m

Meteorologické údaje ve 21 hodin (měřeno venku u informačního střediska El Portillo)
Teplota- 2 °C

Pondělí 7. března 2005

Teplota
- 5 °C

Ve čtvrt na osm se konečně Láďa probudil. Balíme věci a v osm hodin a patnáct minut opouštíme informační středisko Centro de Visitantes El Portillo. Cesta vede po "krásné" asfaltové silnici do neméně "krásného" kopce. V devět hodin a třicet minut jsme na konci naší pětikilometrové asfaltové procházky, na odpočívadle ve výšce 2.300 m.n.m. Ukazatel u silnice sice udává výšku 2.240 m.n.m., ale mapy i průvodce tvrdí něco jiného. Zde se převlékáme, snídáme a pozorujeme při práci uklizeče odpadků ze správy národního parku v pozadí s nejvyšší horou Tenerife, ke které směřuje náš zrak již několikátý den a již z několikáté strany, ale stále je na co koukat. Z každé světové strany a v každou denní dobu vypadá tento kopeček trochu jinak. Zatímco po pravé straně stále ční k obloze obrovská sopka Pico de Teide, za hřebenem skal vlevo se objevuje scenérie připomínající ilustrace k fantastickým románům. Z pusté krajiny se do černomodrého nebe tyčí sněhobílá futuristická architektura astronomické observatoře Observatorio Astronómico del Teide. Jedná se o takové malé město z fantastického filmu, usazené mezi dvoutisícové vrcholy v překrásné horské krajině. Hvězdárna Teide leží ve výšce 2.400 metrů nad mořem v místě zvaném Izaňa a společně s další hvězdárnou na sousedním ostrově La Palma patří španělskému Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC). Astronomická observatoř Izaňa pořádá pro návštěvníky den otevřených dveří každý pátek. Část je také patrně nepřístupná, jelikož slouží jako vojenský objekt. Tyto údaje jsme si však osobně neověřili. Návštěvu observatoře i barevných skalních formací, které při pohledu z Carretera Dorsal působí jako umělecké dílo, jsme si nechali na příště.

Meteorologické údaje v 10 hodin a 30 minut (odpočívadlo Corral del Niňo)
Nadmořská výška...2.300 m.n.m.
Teplota+ 4 °C

Je to celkem klidná a poetická přestávka. Pouze do doby, než přijedou dva autobusy turistů. Proto rychle balíme a v deset hodin a čtyřicet minut pokračujeme po polní cestě. Půlhodinku před polednem věnujeme ještě svačinoobědu.

Meteorologické údaje ve 12 hodin (na cestě)
Nadmořská výška...2.100 m.n.m.
Teplota+ 9 °C

Ve dvanáct hodin a třicet minut začíná cesta klesat okolo hory Montaňa del Limón do lesa. Nastává okamžik, na který se Láďa těšil několik dní. Jako mávnutí proutkem se krajina mění a my se nacházíme v krásných piniových hájích. Tyto jsou tvořeny překrásnou kanárskou borovicí, která roste pouze na Kanárských ostrovech. Borovice kanárská, Pinus canariensis, je velice odolný strom s extrémně dlouhým jehličím, které přijímá vzdušnou vlhkost. Kůra stromu obsahuje velké množství pryskyřice, která slouží jako ochrana proti ohni. Proto kanárské borovice přečkávají i nejsilnější lesní požáry, extrémní sucha, výkyvy teplot a letos přežily i naši návštěvu. Láďa chundelaté borovice obhlíží, obchází, očmuchává a hledá nejkrásnější šišky. Je jasné, že dostat ho odsud nebude jednoduché. Naštěstí žízeň vítězí. Naše zásoby vody se tenčí a představa, že kromě vody bychom měli na konci naší dnešní cesty ochutnat i pivo je víc než lákavá. Během další cesty pozorujeme také zástupce tenerifské fauny - malého králíčka a okolo patnácté hodiny objevujeme překrásné eukalyptové stromy. Tyto významné objevy zapíjíme slivovicí.
Nedaleko od cíle dnešního našeho výletu objevujeme na několika místech potrubí, které patrně přivádí vodu z hor do Aquamansy. Vodu chutnáme a stáčíme do lahví. V šestnáct hodin přicházíme do Zona Recreativa La Caldera. Jedná se o vyhrazené tábořiště s dětským hřištěm a grilovacími místy. Nad areálem je parkoviště, autobusová zastávka (bus č. 345) a restaurant, ve kterém si deset minut po našem příchodu připíjíme třetinkolahvovým pivem. Při dalších čtyřech pivech pozorujeme prostředí a místní skupinku lidí, kteří něco papají. Zkoumáme také možnost jídla, ale vypadá to, že otevírací doba je odvislá od turistů. To znamená, že v tuto dobu budou brzo zavírat. V osmnáct hodin si kupujeme pro každého tři lahvinky piva a přesouváme se do areálu. Půl hodiny poté již zatápíme na rožni, opékáme klobásku a dojídáme poslední kousek českého chleba. Zpočátku také pozorujeme několik tenerifských rodinek, kteří zde piknikují. Ale za chvíli jsme již jediní, kteří v areálu udržují oheň.
Meteorologické údaje ve 16 hodin a 15 minut (u restaurace v areálu La Caldera)
Nadmořská výška...1.200 m.n.m.
Teplota+ 7 °C

Lahvové pivo REINA ORO (5,5% vol.) Cervesa Anaga, s.a.
Láhev 0,33 litru v restauraci...1,00 Eur

Cesta pešky po trase El Portillo - Corral del Niňo - Montaňa del Limón - La Caldera
Vzdálenost...19 km
Čas cesty7 hodin a 45 minut

Úterý 8. března 2005

Meteorologické údaje v 7 hodin a 30 minut (v areálu La Caldera)
Nadmořská výška...1.200 m.n.m.
Teplota- 2 °C

V sedm hodin a třicet minut vstáváme, balíme věci a prohlížíme si okolí. V osm hodin a čtyřicetpět minut jdeme lesem do Aquamansy. Název osady zní v překladu "tichá nebo klidná voda". Zda to souvisí s vodou přiváděnou z hor, kterou jsme včera viděli, jsme se nedopátrali. Nachází se zde známá chovná stanice pstruhů a naproti ní je autobusová zastávka, ze které po asi desetiminutovém čekání odjíždíme v devět hodin a padesát minut autobusem č. 345.

Cena za osobu v autobuse na trase Aquamansa - La Orotava...1,20 Eur
Vzdálenost12,00 km
Cena v přepočtu na 1 km0,10 Eur

Ve "městě balkónů", jak je La Orotava nazýváno, vystupujeme v deset hodin a patnáct minut. Vydáváme se na krátkou procházku po tomto městě, které je považováno za jedno z nejkrásnějších na ostrově. Naším cílem je najít prodejnu upomínkových předmětů. Speciální obchod na kanárské umělecké řemeslo Casa Torrehermosa, který je šikmo naproti klášternímu kostelu Santo Domingo, nacházíme bez problémů před desátou hodinou. Necelou půlhodinku si zde prohlížíme věci a něco také nakupujeme. Poté se vracíme zpět, fotografujeme balkóny, kupujeme vodu a chleba v Supermercadu a zjišťujeme odjezdy autobusů.

Voda (1,5 litru) v Supermercadu ve městě La Orotava...0,39 Eur

Meteorologické údaje ve 13 hodin (ve městě La Orotava)
Nadmořská výška...340 m.n.m.
Teplota+ 11 °C

Jednu hodinu po poledni odjíždíme autobusem č. 101 do bývalého hlavního města La Laguny, kde vysedáme ve třináct hodin a dvacetpět minut. Studujeme jízdní řád a měníme plán. Původně zamýšlený odjezd z tohoto města se z hlediska časového jeví jako nevýhodný a proto pokračujeme ve 14 hodin autobusem č. 015 do hlavního města Santa Crus de Tenerife. Dle označení se jednalo o autobus directo, ale ve skutečnosti na cestě mezi těmito městy stavěl asi desetkrát. Nakonec nejel ani na autobusové nádraží a my vysedáme ve čtrnáct hodin a dvacetpět minut někde, nevíme kde. Na stanoviště autobusů musíme proto dojít po svých. Po cestě vidíme několik prodavačů ze slavného Blešího trhu, který se zde koná vždy v neděli dopoledne. Po patnácti minutách rychlejší chůze si již prohlížíme moderní budovu autobusového nádraží, která se nachází vedle nákladního přístavu, skladiště a druhé největší rafinérie ve Španělsku. Přímořskou žízeň zaháníme tím nejlepším nápojem, který je zde k dostání, jedním točeným pivem.
Dalším cílem našeho cestování je pohoří Anaga, členitý horský masív na severovýchodě ostrova. Kdybychom tuto cestu chtěli podniknout před mnoha a mnoha lety, museli bychom plout lodí, jelikož v místě dnešního Tenerife byly původně ostrovy dva. Na severu to byl ostrov Anaga a na západě Teno. V geologicky relativně nedávné době byly oba ostrovy spojeny mohutnou sopečnou erupcí.

Cena a osobu v autobuse na trase La Orotava - La Laguna...2,40 Eur
Vzdálenost32,00 km
Cena v přepočtu na 1 km0,08 Eur

Cena za osobu v autobuse na trase La Laguna - Santa Cruz de Tenerife...1,15 Eur
Vzdálenost13,00 km
Cena v přepočtu na 1 km0,09 Eur

Točené pivo (0,5 litru) na nádraží v Santa Cruz...2,10 Eur

V dnešní době však pokračujeme v cestě v patnáct hodin mikrobusem č. 247. Téměř nekonečnými serpentinami se dostáváme od pobřeží vzhůru do pohoří. Brzo je nám jasné, proč zde nejezdí klasický autobus, nýbrž stroj menších rozměrů. "Alpská" silnička se točí, kroutí a stoupá vzhůru podél rozeklaných skal a hustým zeleným porostem. Chvíli se díváme vlevo, chvíli vpravo, no prostě báječná podívaná, kterou můžeme doporučit.

Cena za osobu v autobuse na trase Santa Cruz de Tenerife - Chamorga...2,80 Eur
Vzdálenost30,00 km
Cena v přepočtu na 1 km0,10 Eur

Na konci silnice hlavním hřebenem Anagy se nachází vesnička Chamorga. Zjišťujeme, že mapy nelžou - asfaltová cesta zde opravdu končí. V šestnáct hodin a deset minut vystupujeme "na konci světa" z autobusu a slyšíme rozhovor německých turistů: "Autobus jede za půl hodiny zpět. Když odjezd nestihneme, tak se odsud nedostaneme". Ale kampak s takovýma radami na nás. Dvacet minut po šestnácté hodině si dáváme jedno lahvové pivo v místním vesnickém restaurantu. Poté ještě chvíli přemlouváme paní hospodskou, že bychom si dali k jídlu nějakou místní specialitu. V šestnáct hodin a třicetpět minut je nám jasné, že zde kromě piva nic jiného nedostaneme, a tak odcházíme vzhůru do mlžného pralesa.

Lahvové pivo (0,33 litru) v restauraci...1,00 Eur

Pohoří Anaga dosahuje výšky sice jenom 1.000 m.n.m., ale charakterizují ho divoce romantické strmé úseky pobřeží, ostré hřbety a hluboké soutěsky. Pasátová oblačnost táhnoucí pravidelně z Atlantiku, se zastavuje na severních svazích Anagy a vytváří zde vlhké mlžné prostředí, do kterého vedou naše kroky. Dle průvodce nás čeká lehká trasa překrásným terénem. Což o to, prostředí je opravdu překrásné, ale ten kopec, do kterého se plazíme s našimi batůžky. Nejprve jdeme po cementované cestě, která se za chvíli mění v hlinitou se "zajímavě" kluzkým povrchem. Závěr strmé cesty tvoří umělé stupně. Odměnou za tu námahu je nám vyhlídka Cabezo del Tejo, kde v sedmnáct hodin a čtyřicet minut zdravíme německý turistický pár. Chvíli se kocháme úžasným pohledem do okolí, kde se mimo jiné otvírá hezké panoráma na divoké pobřeží omývané Atlantikem s vlnami tříštícími se o skály a zeleným kobercem porostlé strmé pohoří Anaga. Nejvíce jsou ve zdejší části ostrova zastoupené vavřínové stromy, na kterých roste nám dobře známý bobkový list.

Poté večeříme, připravujeme se na nocleh a v devatenáct hodin třicet minut uleháme do spacáku. Čeká nás první noc, kdy teplota nebude pod bodem mrazu.

Meteorologické údaje ve 20 hodin (Cabezo del Tejo)
Nadmořská výška...750 m.n.m.
Teplota+ 8 °C

6 lidí ohodnotilo tento článek.